Hei og takk for alle tilbakemeldinger på innlegget i går🙂
Fått spørsmål om enkle rumpeøvelser som kan gjøres hjemme og her kommer tre øvelser som kan gjøres uten utstyr. De kan gjennomføres med eller uten vekt.
Jeg har brukt minstemann som vekt, til stor glede, men har du ikke et barn i passende størrelse kan du for eksempel fylle en liten sekk med noe som veier det du klarer å løfte.
Start med å varme opp litt før du begynner.
Øvelse 1: Knebøy; 3 x 12 repetisjoner.
Stå med bena i skulderbreddes avstand med tærne pekende litt utover og hold tyngden i helene. Sett deg sakte ned, som om du setter deg på en stol, til 90 grader i knærne eller litt dypere. Reis deg så opp igjen og knip rumpa på toppen. Ikke press hoftene frem.
Øvelse 2: Bulgarsk utfall; 3 x 10 repetisjoner pr ben.
Stå med ene benet på en stol og la kneet på det benet føres ned mot gulvet. Ha god avstand mellom stolen og benet du står på, for å få mest belastning på rumpe. Kneet på det benet du står på bør ikke komme foran tærne, da det vil belaste kneet unødvendig.
Hold tyngden i helen og press opp til stående stilling igjen.
Øvelse 3: Hofteløft; 3 x 12 repetisjoner.
Sitt på gulvet med ryggen til sofaen og plasser vekten over hoftene. Ha bena i litt mere enn skulderbreddes avstand og helene ganske nærme rumpa. Press hoftene opp mot taket og stram rumpa på toppen. Brems sakte ned igjen.

I alle øvelsene skal du holde bryste frem, ha lave skuldre og stabilisere med magen.
Lykke til og god helg🙂